Loading color scheme

Irritatierondjes en wat ik er van geleerd heb

Eén van de banen die me het meeste geleerd heeft en waarbij ik het meeste persoonlijke ontwikkeling ervaren heb, is mijn baan als groepsleider op een leefgroep met jongeren. Ik ben hier ontzettend dankbaar voor, met name aan de jongeren zelf! Door de omgang met elkaar heb ik heel veel geleerd over mezelf, over wat ik belangrijk vind en over dat een beter milieu begint bij mezelf. Een voorbeeld hiervan volgt hieronder.

Op leefgroepen vinden regelmatig groepsgesprekken plaats. Doel was om de groep de gelegenheid te geven zaken te bespreken of uit te spreken en eens even goed met elkaar te gaan zitten om ervoor te zorgen dat de sfeer in de groep gewaarborgd bleef. Op een bepaald moment is er het idee ontstaan om irritatierondjes in te voeren. Hoe dit toen tot stand is gekomen, kan ik me niet meer herinneren. Wat ik wél nog weet is dat ik het op dat moment een heel goed idee vond. We maakten een rondje met de groep van zo’n 10 jongeren en iedereen mocht aangeven aan wat of aan wie hij of zij zich stoorde. Zo werd de emotie er even uitgegooid en konden we weer met een schone lei verder. Dachten we.

Niets bleek minder waar. Het was eigenlijk een heel slecht idee. De irritatie die een bepaald groepslid had, kreeg nu alle ruimte. Bijval was niet ongewoon en op deze manier werd de irritatie groter en enorm versterkt. Als het bijvoorbeeld over de regels op de afdeling ging, creëerden we op deze manier een enorme wij-zij. En -erger nog- als het over een persoon ging, dan had ineens iedereen de focus op datgene waar in het begin eigenlijk maar één persoon zich aan stoorde.

Het gevolg was dan ook totaal niet positief; irritaties werden erger, zowel tussen de jongeren onderling als tussen de jongeren en de groepsleiding. Er ontstonden zelfs verschillende bondjes. Door de focus te leggen op alles wat niet goed was, werd juist datgene enorm uitvergroot!

Het voorbeeld hierboven speelt zich af op een leefgroep. Maar ga jezelf eens na: hoe is dit op jouw werkplek, in jouw team, in jouw familie, in jouw vriendengroep, op de sportclub? Op welke manier praten mensen over elkaar? Worden zaken uitgesproken met de persoon in kwestie of en groupe? Hoe voeden en beïnvloeden we anderen met onze -negatieve- emoties?

Een manier om effectief met irritaties om te gaan - hoe pak je zélf de regie?

Sta eens even stil: waarop leg jij je focus?
Over het algemeen kunnen we kiezen hoeveel ruimte we een bepaalde irritatie geven. Geef je die irritatie de volledige aandacht, dan zul JIJ er ook veel last van hebben. Is dat het waard? Alles wat je aandacht geeft groeit, een cliché maar ooh zo waar. Hoe vaker je dan ook je aandacht legt op datgene wat je stoort, hoe groter de irritatie wordt en ook voelt.

Hoe dan?

Leg de irritatie eens naast je neer. Merk je dat je je stoort aan een ander, richt dan bewust eens even je aandacht op iets anders.

  • Adem 4 tellen in en 5 tellen uit. Houd dit een paar minuten vast.
  • Kijk uit het raam naar buiten en zie de wolken of de planten en richt bewust je aandacht op de beweging. Wat zie je gebeuren?
  • Denk aan een moment waarin je je rustig, blij en tevreden voelde. Ga weer even terug naar dat moment en roep het gevoel op dat daarbij hoort.
  • Droom van je vakantie voor 1 minuutje. Wat doet dat beeld met je?
  • Focus je eens op wat je juist waardeert aan de ander.
  • Neem de tijd om iets op te schrijven en je bewust te richten op de taak waar je mee bezig bent.

Kies ervoor jouw aandacht niet onverdeeld aan de irritatie te geven en kies om juist meer lucht voor jezelf te creëren. Kies er daarna bewust voor om het positieve -of op zijn minst neutrale- gevoel overheersend te laten zijn wanneer je je weer op de ander richt.

Persoonlijke effectiviteit

Bekijk naar aanleiding van een situatie altijd waar je eigen invloed ligt.

En yes, ook ik was wel eens boos om deze uitspraak. Hoezo moest IK veranderen? Als die ander gewoon eens normaal zijn werk zou doen, als die ander niet zo’n storend gedrag zou vertonen, als de organisatie… etc etc. En dan kom je er niet. Dan blijft je irritatie aanwezig.

Maar weet:
In élke situatie kun je zélf iets doen om de situatie te veranderen. Dat kunnen allerlei verschillende zaken zijn, maar begin bij wat JIJ kunt. Het is een cliché maar een ander willen veranderen, dat lukt vrijwel nooit. Je bent persoonlijk effectief als je je met betrekking tot irritaties onafhankelijk kunt opstellen van je omgeving en anderen. Als je altijd op zoek gaat naar jouw eigen mogelijkheden binnen de situatie.

Ik heb geleerd dat mijn communicatie altijd een reactie oproept en dat als ik wil dat de reactie verandert, ik ervoor kan kiezen mijn communicatie aan te passen. Ervoor kan kiezen eens iets anders uit te proberen in mijn communicatie naar de ander. En ook dat roept altijd weer een andere reactie op. Een beter milieu begint bij jezelf.

Uiteraard zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden. Mogelijk mis je in deze het aanspreken van de ander of het bespreken van je irritaties. Dat is zeer zeker ook een mogelijkheid. Maar daar gaat dit blog niet over. Dit blog gaat over één van de andere wegen.

 
Bekijk mijn programma's